Sunday 16 June 2019

გული


                                               გაკვეთილის გეგმა

გაკვეთილის თემა
გულის აგებულება და მუშაობა
სისხლის მიმოქცევის დიდი და მცირე წრე
სისხლძარღვების აგებულება
საგანი/
ინტეგრირებული საგნები
მასწავლებლის/მასწავლებლების
სახელი, გვარი
ბიოლოგია
თეა ნონიკაშვილი
სწავლების საფეხური/კლასი 
საბაზო VIII კლასი  
მოსწავლეთა      
საერთო რაოდენობა
16
მათ შორის სსსმ მოსწავლე
0
სასწავლო მიზნები
     
გულის ანატომიური აგებულების და სისხლის მიმოქცევის სისტემის შესწავლა
         
ესგ-ს მიხედვით გაკვეთილის ბოლოს მისაღწევი შედეგები













ბიოლ.VIII.5.მოსწავლეს შეუძლია დაახასიათოს  ადამიანის ორგანიზმის  ანატომიური და ფიზიოლოგიური თავისებურებები.

ბიოლ.VIII.5.3 აკავშირებს ცალკეულ ორგანოს შესაბამის ორგანოთა სისტემასთან და ასახელებს მის ძირითად ფუნქციებს;
ბიოლ.VIII.5.4  იყენებს ან ქმნის ორგანოთა სისტემების  მოდელს/სქემას მათი მოქმედების (მაგ., გული _ ტუმბო,) პრინციპის სადემონსტრაციოდ და აკავშირებს ფიზიკურ მოვლენებთან;
ბიოლ.VIII.5.6 მსჯელობს საჭმლის მომნელებელი, სუნთქვის და სისხლის მიმოქცევის სისტემების ფუნქციების ურთიერთკავშირის შესახებ, ადგენს  სქემებს;
კვლ.VIII.2.  მოსწავლეს შეუძლია კვლევითი   პროცედურის განხორციელება/ მონაცემების აღრიცხვა.

კვლ. VIII.3.  მოსწავლეს შეუძლია მონაცემთა წარმოდგენა სხვადასხვა საკომუნიკაციო  საშუალების გამოყენებით.

კვლ.VIII.4.მოსწავლეს შეუძლია  მონაცემთა ანალიზი და შეფასება.


მოსწავლეთა       წინარე ცოდნა

მოსწავლემ იცის სისხლის შემადგენლობა, სისხლის უჯრედების-ერითროციტების, ლეიკოციტებისა და თრომბოციტების აგებულება და ფუნქციები, სისხლის ჯგუფები და მისი გადახსმის მექანიზმი.


გაკვეთილის მსვლელობა/ საკლასო მენეჯმენტი





I  ფაზა - 10 წთ
აქტივობა 1 - გონებრივი იერიში:  ვიდეოფილმის ჩვენება -  სისხლი  (2 წთ)

წინარე ცოდნის გასააქტიურებლად დასმული კითხვები: ( 3 წთ)
·       რა ფუნქცია აკისრია ორგანიზმში სისხლს?
·       სისხლის რომელ უჯრედთან არის დაკავშირებული დამცველობითი ფუნქცია?
·       რომელ უჯრედთან არის დაკავშირებული სისხლის შედედება?
·       რომელ უჯრედთან არის დაკავშირებული ჟანგბადის გადატანა?
·       სად წარმოიქმნებიან ერითროციტები და როგორი აგებულება აქვთ მათ?
·       რა განსხვავებაა ადამიანისა და ბაყაყის ერითროციტს შორის?
აქტივობა 2.- მზა მიკროპრეპარატის (ადამიანის და ბაყაყის ერითროციტის ) (3 წთ) აგებულების განხილვა მიკროსკოპში, მათი  შედარება (აგებულების, ფორმისა და ზომის მიხედვით)
კითხვა: რომლის სისხლი გადაიტანს დროის ერთეულში მეტ ჟანგბადს.(2წთ)

II - ფაზა (20 წთ)
აქტივობა 3.  3D ფორმატში გულის ანატომიური აგებულების ჩვენება.(2 წთ)
                       ვიდეოფილმი როგორ  მუშაობს გული (1წთ)

აქტივობა 4 პრეზენტაცია-გული და სისხლძარღვები (7 წთ)
პრეზენტაციის დროს დასმული კითხვები:
·       რა კომპონენტებისაგან შედგება სისხლის მიმოქცევის სისტემა?
·       რომელი ტიპის კუნთითაა აგებული გული?
·       რომელი პარკუჭის კედელია განსაკუთრებით სქელი და რატომ?
·       დროის მეტი მონაკვეთი გულის რომელი ნაწილი შეასრულებს სამუშაოს?
·       რა განსხვავებაა არტერიასა და ვენას შორის?
·       შეადარე ხერხემლიანების სისხლის მიმოქცევის სისტემა, რა განსხვავებას ხედავთ?

აქტივობა 5 - ჯგუფური მუშაობა - (3 წთ)
ჯგუფებს ურიგდებათ წინასწარ გამზადებული ბარათები, სამი ერთნაირი სქემა, სადაც გამოსახულია გულის აგებულება (წინაგულები, პარკუჭები და სარქველები)
პირველმა ჯგუფმა უნდა გამოსახოს სისხლის გადაადგილება წინაგულებიდან პარკუჭებისკენ ისრების საშუალებით
მეორე ჯგუფმა - როგორ მიედინება სისხლი პარკუჭებიდან არტერიებში
მესამე ჯგუფმა როგორ შეიცვლება სისხლის დინების მიმართულება, როდესაც სამკარიანი და ორკარიანი სარქველი არ იკეტება მჭიდროდ.

აქტივობა 6.- სქემის თვალსაჩინო წარმოდგენა - სისხლის მიმოქცევის დიდი და მცირე წრე   -( 5 წთ)

III - ფაზა ( 12 წთ)

აქტივობა 7.      (2წთ)  სისხლის მიმოქცევის სისტემის შემადგენელი ნაწილების ამოცნობა-მოდელის შევსება.
სქემატურად გამოსახული სისხლის მიმოქცევის მოდელი თვალსაჩინო ადგილზე იქნება წარმოდგენილი, ჯგუფებს ურიგდებათ სტიკერები, სადაც დაწერილია ამოსაცნობი ობიექტები, კერძოდ;
I-ჯგუფი- ამოიცნობს სისხლის მიმოქცევის დიდი წრეს,
II-ჯგუფი- ამოიცნობს სისხლის მიმოქცევის მცირე წრეს
III-ჯგუფი-გულის შემადგენელ ნაწილებს

დასკვნა:
კითხვა : რამდენად უნიკალურია გულის მუშაობა სხვა კუნთების მუშაობასთან შედარებით.  (5წთ)
ერთ-ერთ მოხალისე მოსწავლეს ვაძლევთ რეზინის ბურთს და ვთხოვთ რიტმულად შეკუმშოს. ვთხოვთ დაინიშნოს დრო, რამდენ ხანს შეძლებს ვარჯიშს.
დავალების შესრულების ბოლოს ვეკითხებით: რამდენ ხანს შეძლო რეზინის ბურთის შეკუმშვა? რატომ შეწყვტა ვარჯიში?
კლასი ადარებს ხელის კუნთის შრომისუნარიანობას გულისას და გამოაქვს დასკვნა.

შეფასება (3წთ)

საშინაო დავალება: (2წთ)
შემქნან მოდელი გული-ტუმბო
გამოიკვლიონ გულის შეკუმშვათა სიხშირის დამოკიდებულება მწეველ და არამწეველ ადამიანებში. სთხოვე მათ 20-ჯერ ჩაიბუქნონ და გაუზომე პულსი ჩაბუქნამდე და ჩაბუქნის შემდეგ. კვლევა ჩაატარეერთი ასაკის მამაკაცებზე, კვლევის მონაცემები შეიტანე ცხრილში, ააგე დიაგრამა  და უასუხე კითხვებს:
·       როგორია გულისცემის სიხშირე დატვირტვამდე და დატვირთვის შემდეგ
·       არის თუ არა ამ მხრივ განსხვავება მწეველებსა და არამწეველებს შორის
·       შეგიძლია მიღებული მონაცემების მიხედვით იმსჯელო მოწევის მავლებლობაზე გულის მუშაობისთვის


შეფასება


განმსაზღვრელი. შეფასების რუბრიკა (დანართი 1)




სასწავლო რესურსები

სახელმძღვანელო, დაფა, ცარცი, პროექტორი, კომპიუტერი, თაბახის ფურცლები, მოდელი, ტაბულა.მიკროსკოპი, მზა პრეპარატები


                                                                               





0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | hostgator reviews